VERNIEUWING INFRASTRUCTUUR (t/m medio 2022)

Vanaf de zestiger jaren werd in fasen begonnen met vernieuwen van de bestaande jachthuizen. Deze renovatie was noodzakelijk, aangezien de oude jachthuizen op houten palen waren gefundeerd tot op de eerste zandplaat, hetgeen aanleiding gaf tot verzakkingen. Bovendien waren op vele plaatsen de palen op ‘water en wind’ dermate aangetast, dat vervanging noodzakelijk werd. De vervangende nieuwe jachthuizen werden op betonpalen geplaatst die tot op de tweede zandplaat waren gefundeerd.

De fasering van de vernieuwing verliep als volgt:

  • 1966 nrs. 15 t/m 18, 4 jachthuizen Architect: J.D.van der Molen.
  • 1967 nrs. 19 t/m 26, 8 jachthuizen Architect: G.W.Goodijk.
  • 1968 nrs  1 t/m 14,   hiervoor kwamen 13 jachthuizen in de plaats. Architect: G.W.Goodijk.
  • 1984 nrs. 51 t/m 58, 8 jachthuizen Architect: G.W.Goodijk.
  • 1986 nrs. 35 t/m 48, hiervoor kwamen 14 jachthuizen in de plaats. Architect: G.W.Goodijk.
  • 1989 nrs. 79 t/m 90, 12 jachthuizen Architect: G.W.Goodijk.
  • 1996 nrs. 59 t/m 78, 20 jachthuizen Architect: G.W.Goodijk.
  • De laatste vernieuwing werd in 2006 gerealiseerd, dit betreft nrs. 27 t/m 34, 8 jachthuizen door aandeelhouder/architect S.R. van der Berg.

In totaal staan dan 87 jachthuizen op het havencomplex, welke allemaal op betonpalen staan gefundeerd. Schiphuis 67 wordt opgesplitst in a en b.

Vanaf 1953 woont de havenmeester in een woonark op de haven. Eerst een opgebouwde zeetjalk die in 1974 is vervangen door de huidige ark. Al die jaren werden gasten en passanten door de havenmeester in de hal van de ark ontvangen. In 2009 wordt het huidige havenkantoortje geplaatst. Hierdoor krijgen de havenmeester en diens partner meer privacy.

I.v.m. regelmatige stroomstoringen in de schiphuiscomplexen langs De Hooppark en de Oudvaart besluit de Raad in 2012 de stroomvoorziening naar deze schiphuizen te vernieuwen. Er wordt een dikkere voedingskabel vanaf de Zeilsoos getrokken naar nieuwe schakel- en verdeelkasten. Deze kasten zijn elk voorzien van drie elektriciteitsgroepen.

Tijdens een najaarsstorm is het dak van de Zeilsoos beschadigd. Omdat de staat van het dak in de loop der jaren slecht was geworden is dit in 2013 vervangen.

In de jaarvergadering van 2015 heeft de Raad van Beheer toestemming van de aandeelhouders gekregen om op het sanitaire gebouw 18 zonnepanelen te plaatsen.  De panelen generen gemiddeld 4.500 kWh per jaar.

Vanaf 2010 zijn diverse houten loopsteigers vervangen door kunststof en in 2015 is de oude houten damwand langs de Oudvaart over een lengte van bijna 250 meter volledig vernieuwd en vervangen door een kunststof uitvoering. In 2018 is de laatste loopsteiger gerenoveerd en uitgevoerd in kunststof waardoor nu alle loopsteigers in kunststof zijn uitgevoerd.

Een groot aantal jachthuizen was nog voorzien van asbesthoudende dakplaten. Dit betrof de nummers 1-18, 19-26, 35-78 en 79-80.

In totaal betrof het ruim 5000m2 dakbeplating. De Raad van Beheer wilde niet wachten op wettelijke regelgeving en stelde voor tot sanering over te gaan, mede omdat er een aantrekkelijke subsidie mogelijk bleek te zijn. De Algemene Vergadering van Aandeelhouders stemde in met dit voorstel om de asbestsanering in 2018 uit te voeren en de betreffende jachthuizen te voorzien van nieuwe geïsoleerde dakplaten. Deze werkzaamheden werden gegund aan het bedrijf Asbest Sanering & Milieutechniek uit Sexbierum en volgens planning na het zomerseizoen in de maanden september, oktober en november uitgevoerd.

De nieuwe dakbeplating is geplaatst door HG-Montage uit Kootwijkerbroek en de nieuwe dakgoten zijn aangebracht door Duits Dakgoten, eveneens uit Kootwijkerbroek. Op 16 november 2018 zijn met de ondertekening van het ‘Proces-verbaal van Oplevering’ de werkzaamheden naar volle tevredenheid en zonder restpunten afgerond.

Op 25 maart 2020 is Bouwbedrijf Koster begonnen met de 1e fase van de renovatie van het sanitaire gebouw. De douchemunten automaat is verwijderd en het gat in de muur is dichtgemetseld. Daarna heeft installatiebedrijf Sikma twee nieuwe verwarmingsketels geplaatst en worden de douchekosten verrekend in een verhoging van het passantentarief:

  • Liggeld zonder stroom gaat van: € 1,20/m naar € 1,35/m
  • Liggeld met stroom gaat van:      € 1,35/m naar € 1,50/m

In de 2e fase zal het gebouw ‘winterhard’ worden gemaakt door het aanbrengen van goede isolatie en het plaatsen van verwarming, waarna het gebouw zal worden voorzien van een was- en droogcombinatie voor onze (winter) gasten.

In de maanden april en mei zijn bij wijze van proef de deuren van de jachthuizen 27 t/m 34 voorzien van elektrische deuropeners.

Eind 2020 zijn de aandeelhouders via een elektronische stemming (vanwege COVID-19) akkoord gegaan met het voorstel van de Raad van Beheer om alle overige 80 jachthuizen ook te voorzien van elektrische deuropeners. Begin februari 2021 is dit project van start gegaan met het aanleggen van de stroomvoorziening door Installatiebedrijf Sikma en heeft Bouwbedrijf Koster alle schiphuisdeuren nagelopen, waar nodig gerepareerd en beter gangbaar gemaakt. Daarna heeft Montagebedrijf Marco Bakker de elektrische deuropeners binnen twee weken geïnstalleerd.

Tot slot zijn alle vernieuwde houten delen van de schiphuisdeuren door Schildersbedrijf Silvius van een laagje verf voorzien.

Op 15 april 2021 is dit project naar volle tevredenheid van de Raad van Beheer en de aandeelhouders opgeleverd.

 

Ontwerp: Uitgeverij Van Pommeren 2020